Een nieuwe serie over… trouwen op een klein budget! Ben je van plan te gaan trouwen op een klein budget? Dan is het de moeite waard om deze serie te volgen. Ik ga een beetje voortborduren op een boekje wat ik ooit van een vriendin heb geleend; ‘Survivalgids voor de gelukkige bruid’. Aangezien er nog niemand van plan is om te gaan trouwen in de vriendengroep, kan ik het boekje voorlopig niet doorgeven aan de volgende bruid(egom).
Praktische redenen
Allereerst: waaróm wil je gaan trouwen? Is het puur omdat je praktische zaken goed geregeld wilt hebben? Of voor een dag in de aandacht te staan? Is je antwoord op de laatste vraag ‘ja’, dan kun je jezelf afvragen of je het al die stress en die tijd waard vindt. Als je bij elkaar bent en dat wil je vieren, kun je dat ook op andere manieren doen.
En wil je op de gratis maandag trouwen? Of toch met familie en vrienden erbij? Ik heb gekozen voor een trouwerij op een kleine locatie van de gemeente. Geen gemeentehuis, maar sommige gemeentes bieden goedkope locaties aan. De gratis maandag was toch niet iets voor ons (oh ja, dan heb ik het niet eens gehad over de wachtlijst die je bij een aantal gemeentes hebt). We zagen het al voor ons, in een tuinbroek naar dat saaie gemeentekantoor. Nou nee… we wilden liever ergens trouwen wat bij ons paste. Ergens met veel groen en waar je een beetje leuke foto’s kon maken.
Een jaar van tevoren
Je komt een heleboel dingen tegen waar je over na moet denken. En dat is niet makkelijk. Het schijnt dat het gemiddelde stel meer dan 10 maanden ervoor neemt om alles te plannen. Wij hebben het in minder dan een halfjaar gedaan. Lijkt op gekkenwerk, is in ons geval niet zo. Wij hadden geen enorm groot programma; alleen maar trouwen en dan gezellig met z’n allen eten.
Hier zijn een aantal punten waar je op kan letten:
- Stel vast hoeveel gasten je wilt uitnodigen. Dat waren er bij ons 30-35. De meeste mensen hebben meer gasten, maar ik wilde niet mijn hele familie uitnodigen. Hetzelfde gold voor mevrouw Tokstra. Je moet echt goed kijken wie je uitnodigt, want ze moeten allemaal te eten hebben. Welke wil je bij je trouwceremonie? Bij ons waren ze allemaal uitgenodigd bij de ceremonie én het diner, maar sommigen konden niet bij het diner zijn en sommigen konden niet bij de ceremonie zijn. En sommige gasten konden gewoon niet of lieten het afweten.
- Bepaal je budget. Wij wilden rond de €1000,- of €1500,- uitkomen. Dat klinkt onrealistisch, maar was voor ons haalbaar.
- Beslis in welk seizoen je wilt trouwen. Wij zijn in hartje zomer getrouwd. Wel na de grote hittegolf. Je kunt nooit het weer voorspellen, maar voor ons was het een ideale dag. Buiten het trouwseizoen (mei-september) is het vaak goedkoper om te trouwen, maar het kan zijn dat het buiten kouder is.
- Reserveer de trouw- en feestlocatie. De trouwlocatie was een vrij goedkope locatie buiten onze gemeente (we zijn in een andere gemeente getrouwd, kleinere gemeentes zijn vaak goedkoper). Heel erg leuk en bescheiden, met veel groen. Precies wat wij wilden! We zijn van tevoren nog wel even gaan kijken en dachten: dit is het. Hier trouwen we!
De feestlocatie was een groter gedoe en vond ik lastig om te regelen. We hebben verschillende locaties bekeken. Is het geschikt voor 30-35 man? Mag er wel een bruiloft worden gehouden? Is er een keuken? Kunnen de gasten gebruik maken van het sanitair? Is het in onze stijl? Kan je er naar buiten? We hebben ons rot gebeld. De standaard feestlocaties zijn duur, dus als je op een klein budget trouwt, zul je echt goed moeten zoeken. En we vonden er een, die net een herstart had gemaakt (het gebouw was net verbouwd). Ze hadden daar nog nooit een bruiloft gehad, dus ze wilden het wel proberen. En het was niet duur. We mochten de keuken lenen, het sanitair was netjes en je kon er prima buiten zitten. Er was zelfs servies en bestek, dus daar hoefden we niet zelf voor te zorgen. Er waren meerdere ruimtes waar we voor konden kiezen. De ruimte die we kozen, was uiteindelijk ook de mooiste. En er was een bar, zodat het drinken ook meteen verzorgd was. - Kies een ceremoniemeester. Die was al snel gekozen bij ons. Hij deed het hartstikke goed! Soms heb je in je vriendenkring of familie iemand die daar geknipt voor is.
- Maak een afspraak met de fotograaf, filmers, band of dj en de bloemist. De fotograaf kwam uit onze eigen vriendenkring. We hebben een prima keuze gemaakt; de resultaten waren goed en niet heel duur. De fotograaf was zelf ook onderdeel van het geheel, en dat is leuk! Filmers hadden we niet. Een band hadden we niet. We hadden wel een gast die het geluid en de lichten deed, daar had hij de apparatuur nog voor staan. Daar hebben we gewoon geluk mee gehad.
We hebben nooit afspraken gemaakt met een bloemist. We wisten niet echt wat we moesten doen; een keer een boeket of geen bloemen uit milieuvriendelijk oogpunt? Uiteindelijk kozen we voor bloemen uit de volkstuin, waar we uiteindelijk geen tijd voor hadden om zelf te plukken. Dus op de middag dat we moesten trouwen kwamen mijn ouders met twee kleurige bossen bloemen aanzetten… uit de volkstuin. We waren er hartstikke blij mee! Nog steeds ben ik mijn ouders erg dankbaar dat ze daarvoor hebben gezorgd. - Ga naar proeverijen van cateraars. Oké, dit hebben wij niet gedaan. We hebben vanaf het begin gezegd dat wij het zélf gingen doen. We kunnen goed koken, ook voor grotere groepen. Daarnaast hadden we de beschikking over een grote keuken waarin we alles voor konden bereiden, maar ook een keuken op de feestlocatie zelf. Het is de op één na goedkoopste oplossing, want reken er maar op dat de catering erg duur kan zijn. Wat je ook kunt doen, is vragen of je vrienden en familie een gerecht mee willen nemen. Dat klinkt hartstikke cheap, maar dat is juist hartstikke divers. Ideaal voor als je niet weet wat je moet vragen als huwelijkscadeau.
Wat misschien op zal vallen, is dat wij geen gebruik van huwelijksplanners hebben gemaakt (kost 10-20% van je budget). Dat hebben we allemaal zelf gedaan. Wij hebben alles zelf geregeld en dat vonden we prima. We wisten wat er geregeld moest worden en wanneer het geregeld moest zijn. Oh, gratis tip: verkijk je niet op hoeveel je moet regelen voor een kleinschalige bruiloft. Het handigste is om het onderdeel voor onderdeel te regelen en de taken goed te verdelen. Als je al een tijd samen bent, ken je elkaars kwaliteiten (hopelijk 😉 ). Daar kun je op inspelen. Uit ervaring weet ik dat dat prima werkt!